Az ökoiskola létünknek vannak állandó elemei, amelyek ebben az évben is folytatódtak.
- a könyvtárban az ökosarok működése (Hollósi Kata)
- az osztályokban és a folyosón lévő nagy ökoiskola faliújság
- az év elején megrendezett osztályonkénti teremdekorációs verseny
- a szelektív gyűjtés (papír, kupak, elem, PET palack)
- az iskolaújság öko rovata (Dr. Mihókné Bartha Katalin)
- a web lapunk ökoiskola rovata
- újrapapír használata stb.
- Diákakadémia szervezése
- madáretető kihelyezése stb.
A fennálló járványhelyzet miatt ebben a tanévben nagyon kevés program valósulhatott meg. Az alábbiakban összegyűjtöttem az iskolában általánosan és a kollégák által vállalt és meg is valósult ökoprogramokat.
A munkaközösségek a tanév eleji tervezésnél az ÖKO szempontok figyelembevételével készítették el éves tervüket, csakúgy a szaktanárok is tanmeneteikbe betervezték az ÖKO-t. A tanmeneteket felhőalapú tárhelyen tároljuk, itt sincs nyomtatás.
Iskola szintű projekthetet terveztünk, témája a SZINEK voltak. A teremdekoráció ennek jegyében készült, sajnos a többi programot a járványhelyzet miatt nem tudtuk megtartani.
A digitális tesztek miatt lecsökkent a papírfelhasználás, és a fénymásolás.
Az osztály karácsonyokon már műfenyőt díszít – szinte – mindenki, ez tartósabb (sok évig használható), ezáltal környezetbarátabb.
A gyümölcs-program folytatódik 5-6 évfolyamokon. (egészséges életmód)
A 6.a osztály több sétát tett a Budai Várban; az épített környezetünk megismerése jegyében.
A pályaorientációs napon mesterségekkel, – közöttük ősi magyar mesterségekkel – ismerkedtek meg a gyerekek (M5-mesterember sorozat)
Mészáros Henriett:
- ÖKO kirándulás megvalósítása a Budai hegyekben rengeteg kupak gyűjtése
Mihókné Bartha Katalin:
- Mesélnek a fák (öko) vers és prózaíró pályázat 5-9.évfolyamosok részvételével (Pacsuta Zsófia 1.hely).
- A Nagy Szavalás – Kosztolányi Dezső emlékére a Széll Kálmán Téren valósult meg óriási sikerrel.
Tringer Dóra:
- Luca-napi búza ültetése és teremdekoráció öko szemléletben történő megvalósítása
- Több tanórával is bekapcsolódtunk a fenntarthatósági témahétbe online módon, mivel ez a hét az online oktatás idejére esett. Technika órákon foglalkoztunk az élelmiszerpazarlás, tudatos vásárlás, fenntartható divat témáival is.
- Technika és rajz órákon kiemelt hangsúlyt kap az újrahasznosítás. Idén is készültek hulladékokból dísztárgyak: fényképtartók, textilképek
- Végzőseink ballagására, 5-6-7. évfolyamos diákokkal papírvirágokat készítettünk, melyeket más eseményeken is fel tudunk majd használni dekorációként
Lukács Katalin: öko faliújság frissítése és szelektív hulladékgyűjtés
Schultz Eszter: Az épített környezetünk megismerése keretében egy vetélkedőt rendezett a Várnegyedben a 6.B osztálynak a túranap alkalmából.
Bereczky Judit:
- Pacsuta Zsófi az osztályomból az első helyezettek között volt a Mesélnek a fák c. novellaíró pályázaton a Fenntarthatósági témahét keretében szövegértés feladatok öko témákkal
Almási Orsi: Natura 2000-s területen kirándulás + tanösvény
Hollósi Kata: drámafoglalkozások, szimulációs játék öko témakörben:
Drámaórákon az ötödik évfolyamos diákokkal, a Faluépítés elnevezésű szimulációs játék során a természetvédelem, a körülöttünk lévő világ öko problémáit is feldolgoztuk. A kilencedik évfolyamon pedig, a Szigetfoglalók nevű játékkal az óceánok pusztulásának kérdéseit jártuk körül.
Földi Móni:
- kupakgyűjtés lebonyolítása-21, öko szemléletű teremdekoráció
- sajnos a véradást ebben a tanévben sem lehetett megszervezni.
Mihókné Bartha Katalin: Részt vettünk a Mesélnek a fák vers- és prózaíró versenyen ( ÖKO), melyen 1. helyezett lett Pacsuta Zsófia ( Bereczky Judit). A 6.b és 7.a osztályból is voltak pályázók.
Természettudományos munkaközösség:
- A digitális oktatás alatt jelentősen csökkent a nyomtatás és fénymásolás
- Natura 2000 területre történő kirándulások: Hármashatárhegy (Almási Orsolya), Sas-hegy (Weiszkopfné) Normafa (Korbéli Anna),
- Az iskolai 3D nyomtatóhoz újrahasznosított műanyagot hasnálunk fel
- Folytatódott a kupakgyűjtési program (Földiné)
- Ferenczi Judit által rendelt Zöld Föld tankönyv és munkafüzet: A Kék Bolygó alapítvány készítette:https://kbka.org/tankonyv/?cn-reloaded=1 Ökoiskolaként tudjuk majd használni.
- A Pénz7 – en részt vett a 10.c, 11.a, 10.b, 6.a osztály
- Fenntarthatósági témahéttel kapcsolatos tevékenységeink:
- A hét egyik fő eseménye a Fenntarthatósági témahét rendezvény és a Föld napja. Ezzel kapcsolatban az intézmény tanárainak kiküldtünk egy megvalósítható programsort, melyet Ökoiskolaként ajánlottunk megvalósításra. Kaptunk visszajelzéseket tanároktól, hogy sikerült bekapcsolódni az eseményekbe. pl. on-line előadások meghallgatása, Nagy Diák Klímateszt megoldása, Fenntarthatósági fejlődési célokról való beszélgetés. Az idegennyelv tanárok is örültek a kiküldött idegennyelvű honlapajánlónak (Sustainable Development Goals)
- A munkaközösség tagjai a tanított osztályaikban – elsősorban a tananyaghoz kapcsoltan foglalkoztak a Fenntarthatósági témákkal. A biológia, földrajz és kémia tantárgyak különösen is foglalkoznak kapcsolódó tananyagokkal. pl. vízvédelem, vízgazdálkodás, biodiverzitás, anyagok körforgása, tisztítószerek. Más kollegák kiselőadás, vagy játékos vetélkedő szervezését vállalták. Osztályink többségét bíztattuk a Nagy Klímatesztre történő regisztrációra és megoldásra